Brev:
Kløjs stadig i maden
19. januar 2011
Alder:
10 mdr.
Kløjs stadig i maden
Kære Helen,
Vores pige Ingrid på 10 måneder er en dejlig pige og har været nem.
Det eneste der altid har været hende er at hun så nemt kaster op og kløjs i det. Hun har aldrig kunne bruge sut, på trods af gentagne forsøg. Hun kaster simpelthen op når noget kommer lidt langt ind i munden. Det kan stadig ske en gang i mellem med godnatflasken.
Det er det samme med mad. Det skal være meget moset, før hun kan tackle det. Hun får meget ofte ting galt i halsen - måske en gang om dagen. Hun bliver helt rød i hovedet og laver opkastningsmund og lyde. Nogle gange kommer det op igen. Hun klarer sig igennem det, men rart ser det ikke ud. Vi ser det hele tiden, og hjælper hende selvfølgelig når hun har behov. Men andre bliver meget bekymrede når de ser det og synes ikke det ser normalt ud.
Vi er efterhånden kommet til den konklusion at hun må have et meget følsomt svælg eller en følsom opkastningsrefleks, og at man skal være forsigtig med hende i den sammenhæng.
Hun har allerede otte tænder, og kan derfor bide store stykker af ting, som hun absolut ikke kan finde ud af at synke. Så det duer ikke at give hende rugbrødsstav eller agurkestav i hånden, det er simpelthen for farligt. Det ender altid med at hun får det galt i halsen, bliver rød, hiver efter luft og så skal man ind og fange stykket i munden på hende og tage det ud.
Nu er jeg startet på arbejde og min kæreste har barsel. han skal dog tilbage på arbejde om to uger, og så skal Ingrid i dagpleje. Vi er bekymrede for om man kan instruere dagplejen i at hun er ekstra følsom og bekymrede for om hun kan tackle den mad de ellers serverer.
Jeg vil være glad for at høre dine tanker.